Het HCL biedt momenteel diensten op het gebied van inspectie en/of advies aan de volgende decentrale overheidsorganisaties: de Provincie Limburg, de gemeenten Beekdaelen (deels), Eijsden-Margraten, Brunssum, Gulpen-Wittem, Heerlen, Landgraaf, Maastricht, Meerssen, Simpelveld, Valkenburg a/d Geul, Vaals, Voerendaal en de Gemeenschappelijke Regelingen ISD BOL, ISD Kompas, GGD Zuid Limburg, de Veiligheidsregio Zuid-Limburg, Kredietbank Limburg en Het Gegevenshuis.
Ook andere overheidsorganisaties in Limburg zijn uiteraard welkom om bij het HCL advies in te winnen.
Speciaal voor zorgdragers en andere zakelijke partners brengt het HCL een keer per kwartaal de nieuwsbrief van de afdeling Toezicht & Advies uit.
advies & inspectie
Veel decentrale overheidsorganisaties (zorgdragers) werken momenteel in een hybride informatiehuishouding, waarbij zowel digitale als papieren documenten worden gebruikt in de werkprocessen. Bij de overgang naar volledig digitaal werken en archiveren is het van belang dat aandacht wordt besteed aan de digitale archiveringsaspecten die hiermee gemoeid zijn. De ervaringen leren dat dit het beste in een vroegtijdig stadium, liefst bij de (her)inrichting van processen, dient plaats te vinden.
De adviseurs en inspecteurs van het HCL kunnen decentrale overheidsorganisaties informeren en ondersteunen. Bijvoorbeeld bij vervangingsvraagstukken en het realiseren van een goede informatiebeheeromgeving waarbij aansluiting op een e-depot voor de langdurige en duurzame bewaring van born-digital archief het uitgangspunt is.
Voor meer informatie over de diverse advies- en inspectiemogelijkheden kunt u contact opnemen met het HCL:
- Voor vragen met betrekking tot het e-depot: e-depot@hclimburg.nl.
- Voor vragen met betrekking tot Toezicht & Advies: toezichtenadvies@hclimburg.nl.
handleidingen
Ook stelt het HCL geregeld handleidingen, leidraden en formats op om onze zorgdragers te ondersteunen bij hun archief- en informatiebeheer.
-
Leidraad migratie en conversie (pdf). Aangezien het migreren of converteren van archiefbescheiden geen routinematige bezigheid is en gelet op de specifieke bepalingen hieromtrent in de Archiefregeling, heeft het HCL deze leidraad opgesteld. Deze leidraad geeft handvatten om tot een succesvolle migratie of conversie te komen en daarbij een verklaring van migratie of conversie, conform art. 25, tweede lid, van de Archiefregeling, op te stellen.
-
Leidraad voorkeursbestandsformaten (pdf). Omdat preserveren van digitale bestanden met sommige bestandsformaten makkelijker gaat dan met andere, heeft het HCL een lijst opgesteld met voorkeursbestandsformaten. Deze lijst met voorkeursbestandsformaten geeft aan welke bestandsformaten het beste in aanmerking komen om de informatie in het bestand langdurig te bewaren.
-
Format handboek vervanging archiefbescheiden (pdf). Artikel 7 Archiefwet 1995 geeft zorgdragers de bevoegdheid om archiefbescheiden te vervangen door reproducties om daarna de originele archiefbescheiden te vernietigen. Het vervangingshandboek beschrijft stapsgewijs welke afwegingen het vervangingsproces vergt en hoe deze moeten worden vastgelegd en verantwoord.
-
Format mapping metagegevensschema (excel). De Archiefregeling (art. 19 lid 1) verplicht elke overheidsorganisatie om een metagegevensschema vast te leggen. Om zorgdragers te helpen met deze wettelijke taak hebben we een format mapping metagegevensschema MDTO opgesteld.
-
Leidraad vernietiging (pdf). Overheidsorganisaties zijn op grond van de Archiefwet 1995 verplicht om archiefstukken die daar volgens de selectielijst voor in aanmerking komen tijdig te vernietigen. De manier waarop deze vernietiging uitgevoerd wordt, moet aan enkele inhoudelijke en formele voorwaarden voldoen: de archivaris moet van tevoren om advies gevraagd worden en de vernietiging moet afdoende gedocumenteerd worden. In deze leidraad beschrijven we hoe een overheidsorganisatie de vernietigingslijsten het beste kan opstellen en op welke manier ze aan ons om advies kunnen vragen.
-
Leidraad Overbrenging (pdf). Dit document is bedoeld voor gemeenten, waterschappen en gemeenschappelijke regelingen die onder de Archiefwet vallen en een dienstverleningsovereenkomst met het HCL hebben. Deze leidraad bespreekt alleen het overbrengen van analoog archief.
-
Formulier digitaal duurzaamheidsbeleid (docx). Aan de hand van dit formulier kunnen organisaties vaststellen welke elementen van een digitaal duurzaamheidsbeleid zij al geregeld hebben en welke nog niet.
- Leidraad overbrenging digitaal archief (pdf). Het is belangrijk dat digitale informatieobjecten op de juiste manier en zonder informatieverlies worden overgebracht naar het e-depot. Op deze manier wordt gewaarborgd dat de digitale informatie nu en ook in de toekomst duurzaam en betrouwbaar beheerd en beschikbaar gesteld kan worden. De Leidraad overbrenging digitaal archief dient als richtlijn bij de overbrenging van digitale informatieobjecten naar het e-depot van HCL. De leidraad beschrijft uitgebreid het proces van overbrenging en welke voorbereidende stappen moeten worden gezet om de overbrenging van het digitale archief goed te laten verlopen.
- Format intakeformulier overbrenging digitaal archief (docx). Als een zorgdrager digitale informatieobjecten wil overbrengen naar het HCL e-depot, zal allereerst een gesprek tussen HCL en de zorgdrager plaatsvinden. Tijdens het zogenoemde intakegesprek lopen we een aantal vragen met de zorgdrager door. Dit gebeurt aan de hand van een intakeformulier. Het intakeformulier helpt ons om de juiste informatie te verzamelen zodat de voorbereiding van de inname van het digitaal archief kan worden gestart.
- Format archiefbewerkingsplan digitaal archief (docx). Meestal moeten digitale informatieobjecten eerst bewerkt worden voordat ze in goede, geordende en toegankelijke staat verkeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verrijken van metadata, het toepassen van conversie of het uitvoeren van een viruscheck. Om een duidelijk overzicht te hebben van de archiefbewerkingen die nog uitgevoerd moeten worden, stelt de zorgdrager voor de overbrenging van het digitale archief een archiefbewerkingsplan op. Om zorgdragers te helpen met het opstellen van een archiefbewerkingsplan hebben wij het format archiefbewerkingsplan digitaal archief opgesteld.
- Format verklaring van overbrenging digitaal archief (docx). Om de overbrenging van digitale informatieobjecten naar het e-depot officieel te maken, moet de zorgdrager een verklaring van overbrenging opstellen.
- Format Besluit Beperking Openbaarheid (docx). Digitale informatieobjecten worden door overbrenging naar een e-depot openbaar, tenzij de zorgdrager openbaarheidsbeperkingen aanbrengt. Voor overbrenging worden de beperkingen aan de openbaarheid door de zorgdrager vastgelegd in het Besluit Beperking Openbaarheid.
Telkens als we een nieuwe handleiding uitbrengen wordt deze ook meegenomen in onze nieuwsbrief van de afdeling Toezicht & Advies.
Delen
Made by zuiderlicht