• onderzoeken
    • zoeken
    • zoeken in verwante bronnen
    • doorzoek de website
    • zoektips
  • ontdekken
    • archiefsprokkels
    • projecten
    • digitale tentoonstellingen
    • publicaties
  • organisatie
    • Over ons
      • algemeen
      • bestuur en directie
      • vacatures
      • beleid en jaarverslagen
      • ANBI-gegevens
      • privacyverklaring
      • Toegankelijkheidsverklaring
    • zorgdragers
    • partners
      • vrienden
      • vrijwilligers
      • bezoekersraad
    • nieuws
  • pagina's winkel
    • films
    • catalogi en inventarissen
    • ansichtkaarten, boeken, gidsen en handleidingen
  • pagina's winkelplus
    • persbericht Groot Verhalenboek Maastricht, deel 2
    • persbericht Groot Verhalenboek Maastricht, deel 1
    • persbericht de Maas en Rijnregio's gedurende de Romantiek
    • persbericht 'Zotheid' in de duisternis
    • persbericht Kleinhandel en stedelijke ontwikkeling
    • persbericht Het middeleeuwse grondbezit van het Sint-Servaaskapittel
  • Opstand
top
  • contact
  • studiezaal
  • tarieven
  • english

        Metamorfoze: muziekcollectie Onze-Lieve-Vrouwekerk

        Onlangs is in het kader van Metamorfoze groen licht gegeven voor de digitalisering van Limburgs archiefmateriaal: de Muziekcollectie van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Maastricht. Het is de grootste collectie van oude religieuze muziek van Nederland: 20 strekkende meter, 1958 inventarisnummers, met werken van meer dan 400 binnen- en buitenlandse componisten.

        Zeldzame muziekstukken in mooi tijdsbeeld

        De collectie bevat de verzamelde bladmuziek (noten, teksten, arrangementen) die tussen 1693 en 1868 in de kerk ten gehore werd gebracht bij missen en kerkelijke feesten. Het is een verzameling die in de loop van anderhalve eeuw bij één instelling (de OLV-kerk) vanuit de dagelijkse praktijk organisch is ontstaan. Die anderhalve eeuw vormt een aaneengesloten periode, met een continuïteit over de Franse Tijd heen. Behalve dat de collectie een prachtig tijdsbeeld geeft over een langere periode, bevat deze ook zeer zeldzame stukken van grote muziekhistorische waarde. 

        Het oudste en het belangrijkste muziekstuk

        Het oudst bewaarde item bestaat uit twee kostbare losse stemboekjes van een verzameling motetten (kerkelijke zangstukken) van de Italiaanse componist Lorenzani, in 1693 gedrukt bij de gerenommeerde firma Christophe Ballard te Parijs.

         

        Het belangrijkste stuk uit het oudere gedeelte is de partituur van het Stabat Mater van Pergolesi.

        Tot het beste 19e-eeuwse repertoire behoren twee motetten van Louis Sougnez, die o.a. enige tijd organist van de OLV was: een Tantum Ergo voor gemengd koor en orgel en vooral een prachtig Lauda Sion voor mannenkoor, koperblazers en slagwerk. Een curiosum, ook qua notatie, is een motet van de Engels-Zwitserse componist  R.L. Pearsall (1795-1856).

        Muziekcollectie online

        Na afronding van het digitaliseringsproject komt de collectie online beschikbaar via onze website. 



        Leessuggesties


        Procesdossiers Brabantse commissarissen-deciseurs
        Oorlogsbronnen Limburg


        Alle Projecten

        tentoonstelling
        digitalisering en e-depot
        crowdsourcing
        lezing
        herdenking
        educatie
        onderzoek
        archiefontsluiting
        foto en film
        digitale ontsluiting
        digitaal
        genealogie
        stamboomonderzoek
        familie


        Delen