Sinds 1911 wordt – uitzonderingen daargelaten – in januari de ‘Rallye Automobile de Monte-Carlo’ verreden. Deze rally wordt geracet in het berggebied rondom het vorstendom Monaco. Waar voorheen de finish van de rally altijd in Monte Carlo was, is hiervan de laatste decennia geen sprake meer.
Tot in de jaren ’90 was het traditie om de rally te starten vanuit verschillende Europese steden. Deze eerste etappe van ongeveer 3000km was alleen om het idee van uithoudingsvermogen te wekken; er was geen tijdwaarneming. De officiële rally ging pas op een geplande dag vanaf de – ieder jaar wisselende - startplaats van start.
Charles Polis, Charles' dochter Huguette en Rein Sevenstern op vrijdag 14 januari 1955 op de hoek van de Hondstraat en de Bredestraat in Maastricht.
In 1955 deden twee Maastrichtenaren mee aan deze rally, te weten Rein Sevenstern en Charles Polis. Sevenstern was de coureur en Polis de navigator. In 1951 hadden deze mannen ook al eens meegedaan aan de rally van Monte Carlo, maar destijds was Polis de coureur en Sevenstern de navigator. Hun deelname destijds was succesvol, aangezien ze met een 17e plaats in het algemeen klassement de best geklasseerde Nederlanders waren. Ze behaalden dit resultaat met een Bentley Mark VI, die werd aangedreven door een 4.3 liter zescilinderlijnmotor.
In 1955 maakten Sevenstern en Polis geen gebruik van een Bentley. Dit jaar waren zij de enige Nederlanders die deze rally reden in een Jaguar. Deze Jaguar Mark VII werd aangedreven door een 3.4 liter zescilinderlijnmotor met 162pk. Deze auto ging van 0-100 km/h in 13,7 seconden en had een topsnelheid van 163 km/h.
Polis en Sevenstern konden deze toch wel dure hobby financieren doordat zij allebei succesvolle ondernemers waren. Charles Polis (1889-1964) was de erfgenaam van de wijnhandelaar Polis (& Rijckelen), terwijl Rein Sevenstern (1908-1974) de laatste directeur was van de zoutziederij Jos Marres. Sevenstern combineerde deze functie overigens met het bestuur van brandewijnfabriek R.W. Sevenstern & Zoon te Dieren in Gelderland.
Daar waar Sevenstern en Polis in 1951 vanuit Lissabon naar Monte Carlo waren gereden als eerste etappe, hadden zij er in 1955 voor gekozen om vanuit München richting het vorstendom te vertrekken. Waarschijnlijk vertrokken zij op vrijdag 14 januari met hun auto met startnummer 219 vanuit Maastricht naar München, vanwaar op maandag 17 januari de eerste etappe zou starten. De exacte startplaats in de Beierse hoofdstad was aan de Theresienhöhe, de straat naast de Theresienwiese waar sinds 1811 het jaarlijkse Oktoberfest wordt gevierd.
Kaart met alle mogelijke eerste etappes in 1955.
In 1955 bleek de eerste etappe van de rally van Monte Carlo een zware, vooral voor deelnemers die uit het noorden moesten komen. Grote delen van Noord- en Midden-Europa werden geteisterd door zware sneeuwval, waardoor een groot aantal deelnemers al moest opgeven voordat zij aan het officiële deel van de rally waren begonnen. Hoe slecht het weer was wordt blijkt wel uit onderstaande reportage van het Britse Pathé News.
Van die deelnemers die vroeg moesten opgeven kwam een tweetal uit Nederland: Sevenstern en Polis. Al na een paar honderd kilometer moesten zij vlakbij Hagen opgeven met een afgerukt spatbord en panne…
De daadwerkelijke rally dat jaar werd gewonnen door de Noren Per Malling en Gunnar Fadum (navigator) in hun Sunbeam-Talbot 90 Mark IIA met startnummer 201. Beste Nederlander was Maus Gatsonides, die samen met zijn Franse navigator Becquart hun Aston Martin DB2/4 met startnummer 389 naar een zevende plaats loodste.
Tekst & onderzoek: Job Nijssen
Noten & bronnen:
- Foto Polis, Polis en Sevenstern: RHCL Beeldbank, Fotocollectie GAM, nr. 29501
- http://www.marres.nl/zoutziederij.htm
- Filmfragment: British Pathé, “Monte Carlo Rally Ends (1955)”, https://www.youtube.com/watch?v=OkgNOGplfkc
- Algemeen Handelsblad, 17 januari 1955 (tevens routekaart)
- Limburgsch Dagblad, 19 januari 1955
- Trouw, 20 januari 1955
- https://en.wikipedia.org/wiki/Jaguar_Mark_VII
- https://en.wikipedia.org/wiki/Bentley_Mark_VI
- https://en.wikipedia.org/wiki/Sunbeam-Talbot_90#Sunbeam-Talbot_90_MkIIA_1952
- http://rallyemontecarlo1955.unblog.fr/
- http://rallyemontecarlo1951.unblog.fr/