Eind november en begin december 2007 is een uitgebreide archiefsprokkel - in drie delen - verschenen in De Maaspost. Het honderdjarig bestaan van het warenhuis V&D in Maastricht verdient dan ook alle aandacht. De auteur Jo Boetsen beschrijft in deze archiefsprokkel hoe de V&D zich in deze stad heeft ontwikkeld.
jubileum
De naam V&D betekent nog altijd service, kwaliteit en een vriendelijke uitstraling naar zijn klanten die soms al drie (vier) generaties trouw zijn aan dit warenhuis. Maar tijden veranderen, zo ook bij V&D. In November 2001 viel het besluit dat de Bijenkorf naar Maastricht zou komen. Daarvoor moest het gebouw van de V&D grondig worden aangepakt. Doel van de verbouwing en renovatie was een efficiënter gebruik van het gebouw, waarbij V&D zich zou terugtrekken in één deel en in het vrijkomende deel de Bijenkorf gevestigd zou worden.
De gevel aan de Kersenmarkt, nu de voorgevel van de Bijenkorf, werd vrijwel geheel vervangen door een nieuwe gevel. Hiermee wordt gerefereerd aan de ‘Grand Bazar’ met zijn Jugendstilgevel die zo veel jaren beeldbepalend was, als men via de Sint Servaasbrug de stad binnen kwam.
Bent u nieuwsgierig? Dan kunt u de volledige archiefsprokkel 'De meest bekende afkorting van Maastricht, V&D 100 jaar' downloaden.
auteur
Jo Boetsen