Stap 1: een duidelijke onderzoeksvraag
Elk onderzoek, ongeacht het een studieopdracht is of dat het gebeurt uit persoonlijke interesse begint met goed nadenken over het onderwerp. Dit lijkt een dooddoeneer maar de praktijk leert dat dit te weinig gebeurt. Neemt u het onderwerp bijvoorbeeld te ruim of te algemeen dan loopt u het risico te verdrinken in informatie. Bij het tegenovergestelde, als het onderwerp te specifiek geformuleerd is, vindt u misschien zó weinig informatie dat het schrijven van een behoorlijk verhaal onmogelijk blijkt.
Stap 2: afbakening van het onderzoeksgebied
De afbakening begint met het vaststellen van de volgende drie punten: thema, gebied en tijd. Vaak zal je beginnen met een grove afbakening, die steeds duidelijker wordt. Voor een goede afbakening moet u uiteindelijk antwoord kunnen geven op de vragen: “Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom en Hoe?
Stap 3: Literatuuronderzoek
Nadat het onderwerp is bepaald, begint het inlezen. U richt zich hierbij op de zogenaamde secundaire literatuur: publicaties van anderen die al over het onderwerp of over de context ervan hebben geschreven. Dat geeft een globaal antwoord op de vraag: wat houdt het onderwerp eigenlijk in? Wat is er al over bekend?
Voor het zoeken naar literatuur kunt u natuurlijk op trefwoorden het internet afzoeken, maar over veel onderwerpen en thema’s zijn ook uitgebreide bibliografiën en repertoria’s gemaakt. Tevens kan het napluizen van encyclopediën verrassende inzichten en ideeën geven. Wij hebben een aantal encyclopediën en bibliografieën beschikbaar voor u in onze studiezaal.
Steeds meer kranten, boeken en tijdschriften zijn tegenwoordig ook online doorzoekbaar via www.delpher.nl
Primaire en secundaire bronnen
Bronnen worden vaak ingedeeld als 'primair' of 'secundair'. Primaire bronnen zijn gemaakt door mensen die direct bij een kwestie betrokken zijn geweest (bijvoorbeeld ooggetuigen). Secundaire bronnen zijn vaak in een andere tijd gemaakt, door mensen die niet direct bij de kwestie betrokken zijn geweest.
Bij historisch onderzoek hebben primaire bronnen de voorkeur boven de secundaire bronnen, omdat de primaire bron betrouwbaarder wordt geacht dan de secundaire bron. In de praktijk worden secundaire bronnen eerder en sneller gebruikt dan primaire bronnen. Op zich is dat wel begrijpelijk. Deze zijn makkelijker toegankelijk en veelal geschreven in uw eigen taal. Daarnaast presenteren deze bronnen de gegevens meestal keurig geordend in de vorm van een artikel of boek. Echter nog lang niet alle gegevens uit primaire bronnen zijn onderzocht waardoor er vaak onwaarheden of onvolledigheden in de secundaire bronnen vermeld staan. Onderzoek in primaire bronnen is dus betrouwbaarder, vollediger maar ook tijdrovender en meer ingewikkeld.
______________________________
Bij deze tekst is dankbaar gebruik gemaakt van de uitleg van Dhr. Luykx (Rijckheyt)
Delen
Made by zuiderlicht