In het laatste kwartaal van 2019 nam het RHCL deel aan een enquête over dienstverlening, die landelijk werd georganiseerd door de Branchevereniging Archiefinstellingen Nederland (BRAIN) in samenwerking met de Koninklijke Vereniging van Archivarissen in Nederland (KVAN).
Uit de resultaten bleek dat onze bezoekers onze dienstverlening met een 7,5 beoordeelden. Vooral bleek dat men erg te spreken was over de kwaliteit van de antwoorden die ons personeel hen wist te geven.
In het laatste kwartaal van 2017 hebben wij ook al eens meegedaan met een dergelijke enquête. Het is goed om te zien dat de veranderingen die we in navolging van de resultaten van destijds hebben doorgevoerd ook hun weerslag hebben op de resultaten van de actuele enquête. Toch komen er ook nog punten naar voren die niet of nauwelijks verbeterd zijn ten opzichte van twee jaar geleden. Eén zo’n punt is de herkenbaarheid van onze medewerkers in onze studiezaal. Hier gaan we de komende tijd dan ook hard aan werken.
Waar we ook op korte termijn hard aan gaan werken zijn een aantal zogenaamde ‘quick wins’ die uit de resultaten rolden. Zo kwam naar voren dat onze bezoekers graag meer ongevraagd advies van onze studiezaalmedewerkers willen.
Net als twee jaar geleden kwam uit de enquête naar voren dat de bezoekers graag meer bronnen gedigitaliseerd zien en waar mogelijk beter digitaal ontsloten. We zullen op dat gebied met vermeerderde ambitie ons werk voortzetten. Achter de schermen wordt er op dit moment hard gewerkt aan digitale oplossingen voor onze bezoekers, en digitalisering hoort daar uiteraard bij.
Ook werd er door onze bezoekers een kritische noot geplaatst bij onze website. Deze is verouderd en niet heel gebruiksvriendelijk. Vooral in de vergelijking met andere archieven en op het gebied van digitale dienstverlening zie je dat onze website achterblijft. Dit punt kunnen wij niet ontkennen.
Sterker nog, we gaan dit jaar werk maken van een geheel nieuwe website. Dit speelt al enige tijd, maar nu de fusie met Heerlen een feit is kan er eindelijk aan de slag worden gegaan. Deze nieuwe website moet er namelijk van en voor beide locaties zijn. Heeft u nu al concrete punten die u graag terug wilt zien in een nieuwe website? Stuur deze dan in via ons reactieformulier. Dan worden ze verzameld en meegenomen.