Onlangs is in het kader van Metamorfoze groen licht gegeven voor de digitalisering van Limburgs archiefmateriaal: de Muziekcollectie van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Maastricht. Het is de grootste collectie van oude religieuze muziek van Nederland: 20 strekkende meter, 1958 inventarisnummers, met werken van meer dan 400 binnen- en buitenlandse componisten.
Enkele stukken uit deze collectie staan tot en met 23 augustus uitgestald naast de tentoonstelling '20 jaar Metamorfoze' op het koor van de Oude Minderbroederskerk.
Zeldzame muziekstukken in mooi tijdsbeeld
De collectie bevat de verzamelde bladmuziek (noten, teksten, arrangementen) die tussen 1693 en 1868 in de kerk ten gehore werd gebracht bij missen en kerkelijke feesten. Het is een verzameling die in de loop van anderhalve eeuw bij één instelling (de OLV-kerk) vanuit de dagelijkse praktijk organisch is ontstaan. Die anderhalve eeuw vormt een aaneengesloten periode, met een continuïteit over de Franse Tijd heen. Behalve dat de collectie een prachtig tijdsbeeld geeft over een langere periode, bevat deze ook zeer zeldzame stukken van grote muziekhistorische waarde.
Het oudste en het belangrijkste muziekstuk
Het oudst bewaarde item bestaat uit twee kostbare losse stemboekjes van een verzameling motetten (kerkelijke zangstukken) van de Italiaanse componist Lorenzani, in 1693 gedrukt bij de gerenommeerde firma Christophe Ballard te Parijs.
Het belangrijkste stuk uit het oudere gedeelte is de partituur van het Stabat Mater van Pergolesi.
Tot het beste 19e-eeuwse repertoire behoren twee motetten van Louis Sougnez, die o.a. enige tijd organist van de OLV was: een Tantum Ergo voor gemengd koor en orgel en vooral een prachtig Lauda Sion voor mannenkoor, koperblazers en slagwerk. Een curiosum, ook qua notatie, is een motet van de Engels-Zwitserse componist R.L. Pearsall (1795-1856).
Muziekcollectie online
Na afronding van het digitaliseringsproject komt de collectie online beschikbaar via onze website.