De reizende tentoonstelling “20 jaar Metamorfoze” is tot en met 23 augustus te bezichtigen in het koor van de Minderbroederskerk van het RHCL.
Metamorfoze is het nationale programma voor het behoud van papieren erfgoed, dat wordt gefinancierd door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De tentoonstelling toont de kwetsbaarheid van het papieren erfgoed, het proces van digitalisering en biedt tevens de mogelijkheid om digitaal door de projectresultaten te zoeken. Dit laatste is dan ook het hoofddoel van Metamorfoze: ervoor zorgen dat kwetsbare archiefstukken veilig in het depot kunnen blijven liggen terwijl zij evengoed geraadpleegd kunnen worden.
Via Metamorfoze zijn de afgelopen 20 jaar honderden digitaliseringprojecten gerealiseerd, waaronder ook verschillende Limburgse projecten. Onlangs nog is groen licht gegeven voor de digitalisering van Limburgs archiefmateriaal: de Muziekcollectie van de Onze-Lieve-Vrouwekerk in Maastricht. Daarnaast werd de conservering en restauratie van de Limburgse kapittelarchieven van vóór 1800 onlangs voltooid.
De Muziekcollectie
De collectie bevat de verzamelde bladmuziek (noten, teksten, arrangementen) die tussen 1693 en 1868 in de kerk ten gehore werd gebracht bij missen en kerkelijke feesten. Het is een verzameling die in de loop van anderhalve eeuw bij één instelling (de OLV-kerk) vanuit de dagelijkse praktijk organisch is ontstaan. Die anderhalve eeuw vormt een aaneengesloten periode, met een continuïteit over de Franse Tijd heen.
Behalve dat de collectie een prachtig tijdsbeeld geeft over een langere periode, bevat deze ook zeer zeldzame stukken van grote muziekhistorische waarde:
- Het oudst bewaarde item bestaat uit twee kostbare losse stemboekjes van een verzameling motetten (kerkelijke zangstukken) van de Italiaanse componist Lorenzani, in 1693 gedrukt bij de gerenommeerde firma Christophe Ballard te Parijs.
- Het belangrijkste stuk uit het oudere gedeelte is de partituur van het Stabat Mater van Pergolesi.
- Tot het beste 19e-eeuwse repertoire behoren twee motetten van Louis Sougnez, die o.a. enige tijd organist van de OLV was: een Tantum Ergo voor gemengd koor en orgel en vooral een prachtig Lauda Sion voor mannenkoor, koperblazers en slagwerk.
- Een motet van de Engels-Zwitserse componist R.L. Pearsall (1795-1856).
Voor zolang de Metamorfoze-tentoonstelling blijft hebben we deze uitgebreid met een aantal stukken uit de muziekcollectie van de OLV-kerk. De uitgestalde stukken laten door hun schades of historische waarde zien waarom het belangrijk is dat ze worden gedigitaliseerd.
De tentoonstelling is gratis te bezichtigen tijdens de openingstijden van de studiezaal: dinsdag tot en met vrijdag van 09:30 – 17:00 uur.